Premiera 1 września 2017

okładka Prawa naturalne dzieckaKsiążka Céline Alvarez stała się we Francji bestsellerem już w dniu premiery. Do dnia dzisiejszego setki tysięcy rodziców i pedagogów odetchnęło z ulgą, znajdując w niej odpowiedź na nurtujące ich pytania o wychowanie i naukę. Dlaczego system edukacji zbyt często podcina dzieciom skrzydła? Dlaczego tak wielu nauczycieli doświadcza wypalenia zawodowego, a tak wielu rodziców niepokoi się, widząc zniechęcanie szkołą swoich dzieci?
Już tysiące francuskich nauczycieli zarzuciło bezpowrotnie dotychczasowe metody dydaktyczne na korzyść „naturalnych praw dziecka” i odzyskało radość z pracy z dziećmi. Miliony internautów zainspirowało się już szczegółowymi opisami zajęć oraz filmami instruktażowymi dostępnymi dla wszystkich na stronie autorki www.celinealvarez.org

Dziecko rodzi się zaprogramowane do nauki i kochania. Neuronauka codziennie odkrywa nowe elementy niesamowitego potencjału dzieci. A jednak, w wyniku naszej niewiedzy, narzucamy dziecku zupełnie do niego nieprzystosowany system edukacyjny, który hamuje u niego proces uczenia się i nie wspiera jego wrodzonej pozytywnej postawy. Ponad 40% naszych dzieci kończy szkołę podstawową z brakami, które nieodwracalnie zaburzają ich dalszą edukację.

Céline Alvarez przeprowadziła eksperyment w oddziałach przedszkolnych szkoły znajdującej się w tak zwanej trudnej dzielnicy pewnej podparyskiej gminy, polegający na zastosowaniu nauczania respektującego „naturalne prawa dziecka”. Tylko tyle i aż tyle. Efekty były zdumiewające. Po dwóch latach 100% pięciolatków i 90% czterolatków umiało czytać i wykazywało ponadprzeciętne zdolności w liczeniu. W dodatku rozwinęły się u nich nieprzeciętne umiejętności społeczne i cechy moralne.

Książka Prawa naturalne dziecka autorstwa Céline Alvarez ukazuje inne spojrzenie na dziecko i jego edukację, zarówno w szkole, jak i w domu. Autorka w jasny, prosty sposób tłumaczy podstawowe, udowodnione naukowo, zasady rządzące procesem uczenia się i rozwoju dziecka. Dzieli się swoim doświadczeniem i warsztatem, przedstawiając rozmaite ćwiczenia i zajęcia, które pomagają dzieciom rozwinąć ich potencjał i nabywać umiejętności potrzebne w dorosłym życiu.

Rewolucja w edukacji jest nie tylko możliwa, ale i nieunikniona.

O autorce

Francuzka, lingwistka z wykształcenia, w 2009 roku, mając w zamyśle przeprowadzenie eksperymentu pedagogicznego, stanęła do konkursu na nauczyciela nauczania początkowego i otrzymała dyplom państwowy.

W 2011 roku francuskie ministerstwo edukacji przyznało jej pedagogiczną carte blanche i umożliwiło stworzenie eksperymentalnej klasy (przedszkolnej, dla 3-, 4- i 5-latków) w Gennevilliers, podparyskiej gminie „trudnej”, uznanej za miejsce o podwyższonym ryzyku społecznym (wybór był celowy – chodziło o wykazanie, że pochodzenie społeczne nie jest edukacyjnym ani rozwojowym „wyrokiem” i że szkoła jest w stanie je kompensować).

Trzyletni eksperyment opierał się na pedagogice Montessori i współczesnych zdobyczach nauk poznawczych oraz lingwistycznych. Zastosowany model pedagogiczny faworyzował współpracę (nie zaś współzawodnictwo), a jego efekty zmierzone przez naukowców (przeprowadzono kalibrowane testy sprawdzające umiejętności dzieci w odniesieniu do grup wiekowych, a także inne rodzaje testów oraz, dla kilkanaściorga dzieci, badanie rezonansem magnetycznym) przerosły najśmielsze oczekiwania. I to już po pierwszym roku. W 2014 roku ministerstwo edukacji cofnęło swoją zgodę na kontynuację eksperymentu.

Od tego czasu Céline Alvarez dzieli się swoim doświadczeniem na konferencjach, w książce Les lois naturelles de l’enfant oraz na stronie www.celinealvarez.org, gdzie zamieściła – w postaci open source – różnorodne materiały, w tym wiele filmów, opisujące jej podejście do nauczania i praktykę w klasie w Gennevilliers. Strona wkrótce dostępna będzie po angielsku i po polsku (we wrześniu 2017), a książka jest właśnie tłumaczona na 12 języków, w tym na polski.